Ghoul Bozorg mehraban

غول بزرگ مهربان

سوفی در یتیم‌خانه زندگی می‌کند و ساعت خاموشی فرارسیده است. خوابش نمی‌برد و پرتو پرنور مهتاب دزدکی از لای پرده، مستقیم روی بالش او افتاده است. از تخت پایین می‌آید که ناگهان در انتهای خیابان یک چیز خیلی بلند و خیلی سیاه و باریک می‌بیند …

👥 در سال ۱۹۸۲، مرد ولگردی پنهانی وارد کاخ باکینگهام لندن می‌شود و مدت ده دقیقه روی تختخواب ملکه الیزابت می‌نشیند. مجلس انگلیس بر سر این موضوع جنجالی به راه می‌اندازد که همین موضوع دست‌مایه‌ی یکی از آثار رولد دال، نویسنده‌ی بریتانیایی، به نام غول بزرگ مهربان شده است. «محبوبه نجف‌خانی» نیز آن را به فارسی برگردانده است. تصویرگری این کتاب هم برعهده‌ی «کوئنتین بلیک» برنده جایزه‌ی تصویرگری هانس کریستین آندرسن بوده است. کتاب حاضر را نشر «افق» منتشر کرده و در اختیار مخاطبان نوجوان قرار داده است.

این کتاب هدیه‌ای از طرف دال برای دخترش اولیویاست که به علت بیماری در هفت‌سالگی جانش را از دست می‌دهد. به نظر می‌رسد نگارش کتاب، تلاشی برای زنده نگه‌داشتن یاد دخترش درون دنیای افسانه‌ای زمان کودکی است. غول بزرگ مهربان دنباله‌ای از کتاب دیگر دال به نام «دنی قهرمان جهان» می‌باشد. در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳۷ میلیون نسخه از این کتاب فقط در بریتانیا به فروش رفت و هرساله نیز حدود یک میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته می‌شود. بر اساس این کتاب یک انیمیشن به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۶ به نام “the BFG” نیز ساخته شد. این کتاب جوایز بی‌شماری از جمله جایزه ادبیات نسل جوان آلمان را از آن خود کرده است. همچنین رتبه ۵۶ام لیست بیگ رد و جزء صد کتاب انتخابی انجمن ملی آموزش بریتانیا برای معلمین می‌باشد.

💬 غول بزرگ مهربان یک داستان فانتزی! نه! داستان خیلی فانتزی است! غول‌های بی شاخ و دمی که آدم‌خوارند و به‌راحتی از سرزمینشان که جایی در ناکجاآباد است تا انگلستان، قرقیزستان، چین و … سفر می‌کنند تا طعم آدم‌های متفاوت را بچشند. در این میان غول کوچک‌تری وجود دارد که غول بزرگ مهربان صدایش می‌زنند. به نظرم مهربان بودنش، باعث شده تا کوچکی‌اش به چشم نیاید و بالعکس بزرگ باشد!

اگرچه باتوجه‌به شخصیت‌ها و فضای داستان ممکن است توقع خواننده، مواجهه با یک ژانر ترسناک باشد؛ اما زبان و سبکی که رولد دال آن را نوشته، داستانی مفرح و طنزآمیز است.

مدل صحبت‌کردن غول‌ها به طنز داستان می‌افزاید. آن‌ها مشابه فردی خارجی که در تلاش برای صحبت‌کردن به زبان فارسی است، صحبت می‌کنند. الحق و والانصاف محبوبه نجف‌خانی به خوبی از پس ترجمه‌ی آن برآمده و به شیرینی آن را برگردانده است. این قسمت از نگارش داستان به‌قدری برایم جذاب و خنده‌دار بود که دوست دارم متن اصلی را هم بخوانم و ببینم در زبان اصلی متن چگونه با کلمات و جملات بازی شده است.

بازی با عناوین و اسامی غول‌ها از دیگر جذابیت‌های داستان است. اسامی غول‌ها ممکن است در واقع القابی باشند که ما در ذهن بچه‌ها داریم. رفتارهایی می‌کنیم که برخلاف غول‌های داستان که جسم کودکان را می‌بلعیدند، روح کودکان را می‌بلعیم و همان قدر وحشتناک می‌شویم. مانند آدم چسب، دختر له کن، خرخره لمبان، گوشت چلان و …

به‌طورکلی داستان خوش‌خوان و روان است و برای نوجوان‌ها و یا حتی کودکانی که تازه وارد این سبک شده‌اند، لذت‌بخش است. دیالوگ‌هایی که غ‌ب‌م می‌گوید گاه آن‌چنان عمیق‌اند که بزرگ‌ترها را هم به فکر فرو می‌برد.

دوستی میان سوفی و غول بزرگ مهربان، درس‌های تربیتی و اجتماعی بزرگی برای کودکان دارد. دنیای تخیلی داستان خلاقیت کودکان را درگیر می‌سازد و آن را رشد می‌دهد. این کتاب یکی از مشهورترین کتاب‌های کودک در سراسر جهان است که می‌تواند برای تمامی سنین جذاب و خواندنی باشد.

در نهایت می‌توان گفت که غول بزرگ مهربان، اثری خوب، لطیف، کلاسیک و کم‌چالشی است که کودک و نوجوان امروز برای نشستن پای آن کمی باید بیشتر از مقدار معمول حوصله به خرج بدهد.

کتاب برای رده‌ی سنی 10-11 سال به بالا مناسب است.

❓ شما یا فرزندتون حین خیال‌بافی به چه غول‌هایی فکر کردید؟

 

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *